Home » Juridische cursussen » Cursus Klachtrecht en klachtbehandeling

Cursus Klachtrecht en klachtbehandeling

Wat is zowel juridisch als praktisch de beste methode om klachten af te handelen?

In Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) staan de regels voor de behandeling van klachten door de (semi-)overheid. In deze fase, nog voordat de ombudsman in beeld komt, heeft je organisatie de kans om een klacht zelfstandig en naar tevredenheid af te handelen.

Maar het is vaak niet eenvoudig om een klacht goed af te handelen en ook nog eens volgens de juiste klachtenprocedure. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals het onderwerp van de klacht, de persoon van de klager en de reactie van de beklaagde. Tijdens de cursus Klachtrecht en klachtbehandeling leer ik je hoe je de klachtbehandeling binnen je organisatie kunt optimaliseren.

Je kunt de cursus ook individueel bij me volgen. In de Cursusagenda kun je daarnaast zien wanneer de cursus plaatsvindt op open inschrijving.

Na het volgen van de cursus Klachtrecht en klachtbehandeling

Heb je kennis over de praktische mogelijkheden die de Awb biedt om klachten optimaal af te handelen

Weet je hoe je hier schriftelijk en met gesprekstechnieken uitvoering aan kunt geven

Ben je bekend met de mogelijkheden en procedures voor informele klachtbehandeling

Kun je uitvoering geven aan de aanbevelingen voor klachtbehandeling van de Nationale ombudsman

Weet je hoe je de Awb verder uit kunt werken in een interne klachtenregeling en een efficiënt intern werkproces

Beschik je over handvatten bij het omgaan met diverse soorten klagers

Cursus klachtrecht en klachtbehandeling

Voor wie is de cursus Klachtrecht en klachtbehandeling?

De cursus Klachtrecht en klachtbehandeling is bedoeld voor juridisch adviseurs en beleidsmedewerkers bij de (semi-)overheid die zich bezig houden met klachtbehandeling. Onder de doelgroep vallen onder andere gemeenten, provincies, waterschappen, uitvoeringsorganisaties en zelfstandige bestuursorganen.

Omdat ik de cursus op maat maak, kun je de cursus volgen als beginnende of gevorderde cursist.

Cursusduur

De cursus duurt minimaal 3 uur tot maximaal een dag

Welke onderwerpen behandelen we tijdens de cursus?

Naar behoefte een toelichting op de procedure voor klachtbehandeling uit Titel 9.1 Awb

Het herkennen van een klacht

Juridische en praktische aspecten van formele en informele klachtbehandeling

Samenloop van een klacht met andere onderwerpen, zoals een bezwaar, schadeclaim of Woo-verzoek

Het samenstellen van een interne klachtenregeling en maken van een efficiënt werkproces voor klachtbehandeling

De beginselen van behoorlijk overheidsoptreden van de Nationale ombudsman en het hieraan uitvoering geven in de praktijk

Aanbevelingen en 'best practices' voor mondelinge en schriftelijke communicatie met diverse soorten klagers

Nuttige tips en voorbeelden uit de praktijk

Naderhand ontvang je een certificaat van deelname.

Manier van kennisoverdracht

Tijdens de cursus wordt theorie afgewisseld met praktijkopdrachten. Tijdens de cursus worden diverse voorbeelden van klachten verbonden met het cursusmateriaal. Dit gebeurt ook door het maken van interactieve opdrachten.

Tijdens de cursus is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen en de uitwisseling van praktijkervaringen.

"Docente heeft superveel vakkennis! Interessante cursus!"

Meer informatie ontvangen?

Wil je meer informatie over de cursus Klachtrecht en klachtbehandeling? Of ontvang je graag meteen een offerte? Neem dan gerust contact met me op!

Jurist Eileen Jonker Hofman Vuurtoren Cursussen

Bekijk ook deze cursussen

Cursus begrijpelijk juridisch schrijven voor professionals

Begrijpelijk juridisch schrijven

Hoe formuleert je kort en bondig, zonder afbreuk te doen aan de juridische geldigheid van je tekst?

Cursus juridische kwaliteitszorg

Basis Awb

Welke kennis van de Awb is onmisbaar bij je werk? Wat zijn de kernbegrippen uit de Awb?

juridische cursus, regelgevingstechniek, wetgevingstechniek, opbouw verordeningen en beleidsregels, goede regelgeving

Regelgevingstechniek

Hoe kun je decentrale regelgeving het beste maken en toetsen? Juridische methoden en praktische tips.