Home » Cursus Praktische klachtbehandeling

Cursus Praktische klachtbehandeling

Wat is juridisch en praktisch de beste manier om met klagers en hun klachten om te gaan?

In deze open inschrijving cursus 'Praktische klachtbehandeling' leer je als klachtencoördinator of klachtbehandelaar hoe je klachten op een praktische manier kunt afhandelen.

Deze interactieve cursus gaat over de mogelijkheden die de Awb en de Nationale ombudsman bieden om allerlei klachten praktijkgericht te behandelen. Daarnaast gaat de cursus over effectieve en doelmatige communicatie met verschillende soorten klagers, waaronder veelklagers.

Bij een klacht heeft een organisatie één kans om de klager tevreden te stellen, voordat de ombudsman eventueel in beeld komt. Maar door de reden van de klacht, de afhandeling binnen de organisatie of het gedrag van de klager kan dit moeilijk zijn.

Najaar 2024

Van 13:00 u. tot 16:30 u.

Trainingslocatie: Online

€ 395,-

Na het volgen van deze cursus

Weet je hoe je klachten zowel mondeling als schriftelijk het beste (informeel) kunt behandelen;

Ben je bekend met de mogelijkheden en onmogelijkheden van de klachtenprocedure uit Titel 9.1 van de Awb;

Ben je bekend met de actuele richtlijnen voor klachtbehandeling van de Nationale ombudsman;

Weet je hoe je om kunt gaan met diverse soorten klagers;

Beschik je over nieuwe, direct toepasbare praktijkkennis;

Voor wie is de cursus Praktische klachtbehandeling?

Deze cursus is bedoeld voor klachtbehandelaars, klachtencoördinatoren en managers die de klachtenprocedure uit de Awb moeten volgen, maar ook zo effectief mogelijk willen communiceren met klagers.

De cursus is geschikt voor zowel beginnende als gevorderde cursisten, ook omdat er tijdens de cursus ruime mogelijkheid is voor beantwoording van vragen en uitwisseling van praktijkervaringen.

Onderwerpen van de cursus

Het uitvoeren van de klachtenprocedure van Titel 9.1 Awb;

Het herkennen van een klacht;

Essentiële aspecten van formele en informele klachtbehandeling;

Contact hebben met een klager: mondeling, per brief en mail;

Aanbevelingen voor klachtbehandeling van de Nationale ombudsman;

Excuses maken, zonder aansprakelijkheid te erkennen;

Omgaan met emotionele, manipulatieve en andere ‘lastige’ klagers.

Cursus Optimale klachtbehandeling

Naderhand ontvang je een certificaat van deelname.

 

Manier van kennisoverdracht

 

Tijdens de cursus wordt theorie afgewisseld met praktijkopdrachten: de docent mr. Eileen Jonker-Hofman behandelt tijdens de cursus diverse voorbeelden van klachten en verbindt deze door oefeningen met het cursusmateriaal.

Over de docent

Je krijgt les van mr. Eileen Jonker-Hofman. Zij is senior bestuursrechtjurist en heeft veel praktijkervaring met klachtbehandeling, klachtencoördinatie en het omgaan met diverse soorten klagers, waaronder 'veelklagers'.

Cursusmateriaal

Het studie- en lesmateriaal ontvang je op de cursusdag.

Gegevens cursus Praktische klachtbehandeling

Datum

Najaar 2024

Tijd

Van 13.00 u. tot 16:30 u.

Locatie

Online

Investering

€ 395,- excl. BTW p.p. (inclusief cursusmateriaal).

De BTW is verrekenbaar met het BTW-compensatiefonds voor gemeenten.

Uitvoering incompany

Vanzelfsprekend is het ook mogelijk de cursus incompany te organiseren. Neem contact op voor een prijsopgave.

Contact

Wil je eerst meer informatie over deze cursus? Vul dan het contactformulier in. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op!

Bekijk ook deze cursussen

Cursus Begrijpelijk juridisch schrijven

Hoe formuleer je kort en bondig, zonder afbreuk te doen aan de juridische geldigheid van je tekst?

Cursus Klachtrecht en klachtbehandeling

Wat is zowel juridisch als praktisch de beste methode om klachten af te handelen?

Cursus Regelgevingstechniek

Hoe kun je decentrale regelgeving het beste maken en toetsen?